Communiceren als er iets fout is gegaan of dreigt te gaan, is ingewikkeld en risicovol. We hebben nog wel eens de neiging dan maar even nog niet te communiceren, af te wachten. Maar “geen commentaar”, is echter in de meeste gevallen de slechtste oplossing. Je suggereert iets te verbergen te hebben en wakkert daarmee alleen maar nieuwsgierigheid aan naar dat grote geheim. En ook zonder jouw inbreng wordt er over de kwestie en wellicht jou(w organisatie) bericht. Bovendien loop je dan altijd achter het verhaal aan dat journalisten er nu eenmaal toch van maken. Anders gezegd: journalisten zetten het frame waar jij bijna niet meer uit komt.

Zelf het initiatief nemen is vrijwel altijd beter. En je kunt ook vrijwel altijd veel meer vertellen dan je geneigd bent te denken. Dan worden media je (kritische) bondgenoot door hun snelle berichtgeving. Bij zo’n crisis of (dreigende) mediastorm is het daarom van belang je communicatie als een gestructureerd proces op te pakken. Wij kunnen je helpen dat proces in te richten, met het analyseren en vormen van het mediabeeld en adviseren en ondersteunen je ten aanzien van je woordvoering.

Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact op via info@kvwcommunicatie.nl.