Bij gebeurtenissen die de samenleving raken is het zaak de communicatie als een strak geregisseerd proces in te richten. Doe je dat niet dan verles je al snel het zicht op wat er gebeurt en word je speelbal van een mediahype.
Deze situatie ontstaat bij schokkende gebeurtenissen als grote ongelukken, aanslagen of epidemieën, maar kan zich ook al voordoen als er feitelijk bijna niets aan de hand is. Dan is opschalen in je communicatie belangrijk om te voorkomen dat er een storm in een glas water ontstaat.
Denk bijvoorbeeld aan het ongeluk bij het Centraal Station in Amsterdam, waar een man onwel werd en daardoor op een groepje mensen inreed. Omdat eerder op soortgelijke wijze aanslagen waren gepleegd in ondermeer Nice en Berlijn, ging hier ook al snel het gerucht dat het om een terroristische aanslag zou gaan. Maar ook een reportage over het gevaar van rubbergranulaat op kunstgrasvelden, of een ongelukkige uitspraak van iemand van het RIVM dat je maar beter geen eieren kunt eten, nadat er sporen van fipronil in stallen waren aangetroffen, leidt tot een niet meer te vermijden stroom aan publicaties die vaak spannender zijn dan de werkelijkheid en vooral maatschappelijke onrust veroorzaken.
Als bestuurder en/of deskundige is het risico in zo’n mediastorm terecht te komen niet alleen veel groter dan pakweg twintig jaar geleden, maar ook gevaarlijker: een verkeerde uitspraak, of verkeerd begrepen uitspraak kan je in een lastige situatie brengen.
In onze trainingen crisiscommunicatie leer je hoe journalisten in een nieuwsstorm opereren en wat je nodig hebt om hierin zelf je rol je spelen. Je leert om te gaan met onzekerheden en vanuit dat wat je weet en wat je niet weet een goede woordvoeringslijn te hanteren.
Omdat in een mediastorm beeld dominant is, oefenen we relatief veel voor de camera.
Geïnteresseerd? Neem vrijblijvend contact op via info@kvwcommunicatie.nl.