Framing
4 mei 2017Vertrouwen in media
1 november 2022Het succes van de mens als soort danken we grotendeels aan ons talent om samen te werken. Goed communiceren is daarvan een cruciaal onderdeel. In de loop der geschiedenis zien we onze prestaties op dat gebied gestaag groeien. Deelden we onze kennis en ervaring eerst nog vooral bijvoorbeeld stamverband, inmiddels delen we die kennis en ervaring wereldwijd, met wie we maar willen. Zo konden we binnen een jaar effectieve vaccins tegen het coronavirus ontwikkelen en zijn onze inzichten in de oorzaken, het te verwachten verloop en de effecten van de opwarming van de aarde het resultaat van wereldwijde samenwerking tussen honderden experts op dit gebied. Vrijwel alles om ons heen is het product van samenwerking en dus van communicatie.
De kwaliteit van die communicatie bepaalt daarmee in belangrijke mate de kwaliteit van de uitkomst. Anders gezegd: de inzet van communicatie is van een enorm strategisch belang. Het bepaalt in belangrijke mate het verschil tussen falen en succes. Als je met verschillende personen en/of partijen wilt samenwerken, ideeën wilt overbrengen, maakt het enorm veel uit hoe je dat bij welke persoon of partij doet, idem als je die personen en/of partijen op hun ideeën en perceptie van de werkelijkheid wilt bevragen.
Wie kortom iets wil bereiken doet er verstandig aan zijn communicatieaanpak ook die strategisch belangrijke rol in zijn ambitie te laten spelen; en wel vanaf het allereerste moment van je plan of voornemen. Wie denkt aan het einde van het traject zijn verhaal nog wel te kunnen slijten met een persberichtje, heeft een strategische blunder begaan.