Crisiscommunicatie
25 februari 2015Framing
4 mei 2017Of je nu voor een zaaltje staat, in een debat bent verwikkeld, of met een journalist praat, het effect van wat je zegt, is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van je verhaal. Van de mate waarin je je publiek hebt weten te bereiken, te boeien, te overtuigen, hen elementen van herkenning hebt geboden. Het is afhankelijk van de helderheid en bondigheid van je verhaal. Maar het is ook afhankelijk van de manier waarop je dat verhaal vertelt: enthousiast, of terughoudend, duikend en draaiend, of open en kernachtig. En van de manier waarop je er staat, van je non-verbale communicatie, je houding.
Dat alles vraagt om een goede analyse van je publiek en de kennis en vaardigheden om jouw verhaal af te stemmen op dat publiek. Het gaat er niet alleen om het goede verhaal te vertellen, maar ook om het verhaal goed te vertellen. Dat is een kunst. Een kunst waarvan de kneepjes en de kracht weliswaar al bekend zijn sinds de dagen van Aristoteles en Cicero, maar waar we in Nederland vreemd genoeg maar bitter weinig aandacht aan besteden. Voor bestuurders, politici en ieder ander die effectiever wil communiceren, ligt daar een enorme kans.
Om dat goede verhaal neer te zetten, koppelen we kennis over de manier waarop wij met feiten, meningen en emoties omgaan, aan effectieve beïnvloedingsstrategieën en klassieke retorische vaardigheden. Daarmee kun je elk interview, elk zaaltje en elk debat met vertrouwen aan. De kernboodschap blijft dezelfde, maar de verhaallijnen verschillen.
Onze mediatrainingen en trainingen speechen en presenteren bestaan daarom altijd uit een mix van theorie en praktijk. We leren cursisten hun kernboodschap uit te bouwen naar een op hun doelgroep (publiek) gerichte verhaallijn. Dat kan individueel, dat kan in kleine groepjes. Trainingen worden op maat gemaakt. Zie ook: speechen en presenteren en mediatrainingen.