Crisiscommunicatie
25 februari 2015Aristoteles en Cicero wisten het al uit ervaring, Roberto Cialdini en Daniel Kahneman toonden het ieder op een eigen manier wetenschappelijk aan: wij nemen eerst een standpunt in op gevoel en verzamelen er daarna de passende argumenten bij. Wie effectief wil optreden, zal alleen via het hart de geest bereiken: of het nu aan een vergadertafel is, of voor een zaal met wijkbewoners, of een politieke bijeenkomst. Denk maar eens aan de inmiddels overbekende speech van toen nog minister Frans Timmermans voor de VN, nadat vlucht MH17 boven de Ukraine was neergeschoten.
De meest gemaakte fout bij toespraken en bijeenkomsten is een gebrek aan voorbereiding en kennis van de wensen en verwachtingen van het publiek. Pas als je weet wat je publiek wil en niet wil, en scherp hebt wat je zelf ambieert, kun je beginnen met het bouwen aan een goed verhaal.
In onze trainingen beginnen we met een publieksanalyse en het vaststellen van die persoonlijke doelen en ambitie. Vervolgens brengen we de emoties in beeld die hierbij een rol spelen en werken we met dat alles aan een bij de spreker passend verhaal, dat ook daadwerkelijk kan beroeren, overtuigen en inspireren.
Zie hier een magistrale speech van Al Pacino als burgemeester van New York bij een herdenkingsdienst van een door een verdwaalde kogel omgekomen Afro-Amerikaans jongetje.
In de trainingen wordt ook aandacht besteed aan het gebruik van hulpmiddelen, met de nadruk op HULPmiddelen, want het gaat het altijd om het verhaal.
Zie hier hoe generaal bd Peter van Uhm het geweer als hulpmiddel inzet in zijn TED-talk.
Wie wil kan onder leiding van trainingsacteur en theaterregisseur Willeke Visser met zijn toespraak of presentatie intensief gaan oefenen. Dat is meer dan de puntjes op de i zetten. Niet zelden besluiten we tijdens deze sessies nog kleine wijzigingen in het verhaal aan te brengen, en zien we het optreden in een dag tijd kwalitatief nog spectaculair verbeteren. Deze laatste trainingen worden uitsluitend individueel of in kleine groepjes van maximaal vier personen gegeven.
Dat techniek kan helpen wordt in deze TED-talk geïllustreerd door Will Stephen, terwijl het belang van woorden, van beelden die we in de harten van de mensen kunnen planten op magistrale wijze is neergezet door de toenmalige presidentskandidaat Barack Obama.
.